Weekendje weg! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Maaike Baron - WaarBenJij.nu Weekendje weg! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Maaike Baron - WaarBenJij.nu

Weekendje weg!

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

17 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Hallo allemaal!

Allereerst bedankt voor alle leuke reacties en berichten op mijn vorige blog, dat doet mij erg goed! Inmiddels is het alweer dinsdag en zal ik de hoogte- en dieptepunten van de afgelopen dagen weer even met jullie delen.

Afgelopen donderdag hadden we onze eerste townshiptour, we vertrokken met een taxibusje richting de townships en kregen daar verschillende projecten te zien die met (financiële) hulp van Stenden zijn opgestart. Zoals een bakkerij, een computerproject, scholen en crèches. Wordt ons collegegeld dus toch nog goed besteed! Ik vond het erg bijzonder om te zien hoe de mensen in de townships leven, omdat het zo’n groot verschil is met het gebied waar de campus staat. Het meest schrijnende vond ik dat er veel mensen zijn die op een enorme vuilnisbelt leven op zoek naar eten en verder niks hebben. Het viel me wel op dat de mensen erg vriendelijk waren en ik had het idee dat ze het leuk vonden om alles te laten zien aan de nieuwe studenten.

Dit weekend was ik met een grote groep Stenden studenten een weekend weg naar Jeffreys Bay. We konden ons een paar weken geleden hiervoor opgeven en toen ik het programma zag was ik meteen enthousiast, surfen, ziplinen en sandboarden! Het voordeel van zo’n georganiseerd weekend is dat je gehaald en gebracht wordt en je niet zelf een auto hoeft te huren om vervolgens met gevaar voor eigen leven ergens heen te rijden. Vrijdag om half tien stond iedereen met bagage klaar om te gaan vertrekken naar Jeffreys Bay, om half twaalf nog. Er waren niet genoeg taxibusjes, maar na veel gebel stonden er vier taxibusjes klaar en vertrokken we richting Jeffreys Bay. Het was best fijn vertoeven in het busje en we konden ondertussen veel van Zuid-Afrika zien. Na twee uur rijden en wat tussenstops later kwamen we op het punt dat de chauffeur bedacht dat hij eigenlijk helemaal niet wist waar hij ons naar toe moest brengen, toch wel relevante informatie opzich. Uiteindelijk kwamen we toch aan bij Island Vibes en begon het wachten op onze eerste surf les.

Toen iedereen zich na uren wachten in een natte wetsuit had geworsteld kon de les eindelijk beginnen. Er werd eerst op het strand uitgelegd hoe we op het board moesten staan en vervolgens kregen we de tijd om het zelf te proberen in de zee, het was geweldig!! Hoewel ik de eerste paar keer hard onderuit ging, begon ik er al snel wat beter in te worden. De les werd gegeven door Steef en Daniel met nuttige tips zoals “relax” en “chill”. De volgende dag stond het ziplinen op het programma, wat ook erg leuk was! We werden, na wéér een lange wachtsessie, naar een grote plas gebracht met daarnaast een klein platform. We hadden al snel door dat het de bedoeling was dat we daar af zouden springen, ons vasthoudend aan een houten latje. Hoewel ik wel wat angst voelde besloot ik om zo snel mogelijk te springen en dat was achteraf een verstandige keuze, aangezien na mij een paar mensen te vroeg los lieten en erg hard op het water klapten. Toen iedereen had gesprongen die wilde springen, reden we weer terug naar Island Vibes.

Het weekend werd georganiseerd door een Duitse jongen van een jaar of vijfentwintig, vanaf nu JK genoemd. Een voorwaarde voor een organisator is volgens mij dat het je diep van binnen wel iets uit moet maken of iedereen het naar zijn zin heeft. Maar daar leek JK zich totáál niet druk over te maken, voor hem was het voornamelijk belangrijk dat hij zelf een leuk weekend zou hebben en daar is hij volgens ons met vlag en wimpel in geslaagd! Chapeau! JK kwam tegen de lunch even uit zijn bed om te vragen of iedereen “okay” was en werd vervolgens de hele dag niet meer gesignaleerd. Het gerucht gaat dat hij opnieuw zijn bed heeft opgezocht, maar dat kan ik helaas niet bevestigen. Eerlijk is eerlijk, toen het halve programma uit bleek te vallen in verband met de regen (ja regen!) kwam JK wel met een back up plan op de proppen… namelijk met z’n allen dronken worden. Laura en ik besloten maar even te passen voor dit onderdeel. Terwijl de rest met veel trots grote hoeveelheden alcoholische versnaperingen door de strot liet glijden, namen wij even de tijd voor het lezen van een goed boek ;-)

Inmiddels is het alweer dinsdag en we hebben vanmorgen geskyped met een docente in Nederland. We hebben inmiddels al wel wat kleine opdrachten gekregen waar we mee kunnen beginnen maar de organisatie is nog steeds RUK ^2!!! Hoewel het wel wat in de lijn der verwachting lag, blijf ik mij er steeds weer over verbazen. Om een lang verhaal kort te maken, de minor die we gaan volgen is eigenlijk nog steeds niet af. En hoewel er in grote lijnen wel op papier staat wat ongeveer de bedoeling is, is het voor mij alles behalve duidelijk wat er nu van mij wordt verwacht. Er is nu afgesproken dat wij een paar lectures met andere studenten mee kunnen doen, aangezien wij verder helemaal geen les hebben. Ik heb aangegeven dat ik graag zo snel mogelijk in de townships aan de slag wil gaan, aangezien ik daar ook voor ben gekomen en dat mij erg leuk lijkt. Als het goed is wordt dat nu geregeld, dus laten we hopen dat er snel wat progressie is! Want anders kunnen het nog wel eens een paar laaaange weken gaan worden ben ik bang. Eén van onze opdrachten is trouwens een weekplanning opstellen, waarbij we er rekening mee moeten houden dat de "werkdruk" niet te hoog oploopt. Dat gaat nog een lastige opgave worden...

Ik hoop snel weer positief nieuws voor jullie te hebben! Groet en tot later!
Maaike

  • 17 Februari 2015 - 15:25

    Henriet:

    Hoi maaike.

    Wat leuk om je verhaal te lezen. Je hebt een leuke manier van vertellen wat prettig leest.
    Ondanks alles wens ik je veel plezier in een rustig tempo en dat je veel leuk en interessante dingen zult zien en beleven.
    Tot het volgende verhaal, henriet

  • 17 Februari 2015 - 22:46

    Foekje:

    Hoi Maaike,
    Leuk, om zo een kijkje te hebben in je leven daar.
    Zo'n andere wereld, leuke en minder leuke ervaringen doe je op, maar wat een belevenis. Die nemen ze je nooit meer af.
    Blijf genieten ondanks dat zaken lang niet altijd duidelijk en overzichtelijk zijn.
    Groetjes, Foekje

  • 18 Februari 2015 - 13:15

    Mama:

    Hoi lieverd,

    O O, wat een belevenissen en ervaringen. Erg leuk dat we op die manier met je mee kunnen leven.
    Maar Maaike........pas op met die werkdruk hé? Levensgevaarlijk.............;-)
    Blijf relativeren en heb het leuk!

    Kussss, mama

  • 18 Februari 2015 - 13:54

    Oma:

    Lieve Maaike,

    Wat leuk dat ik op mn ipad op de hoogte blijf van al je avonturen. Ik vind het heel leuk om zo nu en dan wat van je te horen.

    Liefs oma

  • 19 Februari 2015 - 13:21

    Sietske:

    Hoi Maaike,

    Het was weer een leuk verhaal om te lezen. Ik snap dat je erg blij was om in dit weekend leuke dingen te doen. Je energie moet je toch ergens kwijt. Je hebt zo toch nog wat geleerd, he. Het is dan wel op sportgebied , maar oke. Aangezien de opdrachten nog niet overlopen van werk ,hoop ik dat je snel aan de slag kunt. Dan voel je je in ieder geval nuttig .
    Gr Sietske

  • 20 Februari 2015 - 09:52

    Rennie Hoekstra:

    Hallo Maaike,

    Leuk om te lezen dat je in Port Alfred bent. In oktober 2012 was ik er ook omdat mijn dochter daar een half jaar was voor een minor. Ik heb er dus een beeld van waar je nu bent en dat is leuk. Wij zijn ook in die township geweest, hebben daar zelfs een kerkdienst meegemaakt. Hele lieve mensen inderdaad en zeker heel indrukwekkend. Je gaat vast nog meer hele mooie dingen van het land zien. Ik ben daar een dikke week geweest, sliep bij mijn dochter op de kamer.We hadden een auto gehuurd en zijn met haar 5 dagen op pad gegaan. Daarna in 2 weken een prachtige route naar kaapstad genomen en natuurlijk op Robinson eiland geweest.
    Ik wens je heel veel plezier, geniet maar gewoon van alles wat er wel is. Het tempo is daar zo anders dan wat wij zijn gewend! Natuurlijk wil je ook graag je minor goed afronden en tegelijk kun jij het niet helpen dat het niet beter georganiseerd is. Blijf ze maar achter de broek aan zitten :-)
    Groetjes Rennie

  • 27 Februari 2015 - 20:35

    Marian:

    Hi Maaike,
    Ik heb je al een tijdje niet gezien dus ik vroeg me al af waar je zat, maar vanmiddag hoorde ik van je moeder dat je in Zuid Afrika bent. Wat een fantastische ervaring! Je moeder stuurde meteen deze link toe, ik lees graag mee. Je schrijfstijl is erg leuk!
    Jammer dat de organisatie niet erg goed is. Van je moeder begreep ik dat je uiterste best doet om er iets van te maken. Knap van je.
    Ik wens een hele mooie tijd toe.
    groetjes,
    Marian
    (buuv Learloaier 8)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Actief sinds 30 Jan. 2015
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 4930

Voorgaande reizen:

06 Februari 2015 - 11 April 2015

Minor community care in Zuid Afrika

Landen bezocht: